17 Ekim 2012
GoPro HERO3
GoPro'nun SONY'ye cevabı beklenenden çok daha erken oldu.
Henüz yeni sayılabilecek HERO2 daha raflarda yeni yeni yerini almışken GoPro, HERO3'ü tanıtarak SONY'nin aynı kulvarda yer alan yeni aksiyon kamerası HDR-AS10 ve HDR-AS15 'e bir nevi yanıt vermiş oldu.
Yeni GoPro'da bütünleşik Wi-Fi ve "Black Edition" adını verdikleri versiyonda 4K kayıt standart olarak geliyor. Ayrıca, bir önceki modele kıyasla daha hafif ve daha küçük yepyeni bir tasarım ile piyasaya çıkıyor. 4K çözünürlüğünde kaydın saniyede 12,5 kare ile gerçekleştiği ürün, WVGA modunda saniyede 120 kare hızına çıkabiliyor.
Bir diğer önemli fark da, önceki GoPro modellerinde kullanılan SD tipi kartların MicroSD ile değiştirilmiş olması. Ancak, tahminimce "slow motion" ve 4K kayıt yapılacaksa, "class10" tipi MicroSD kartların kullanılması gerekiyor.
Yeni GoPro, sualtında kullanmak isteyenler için de çok önemli bir yenilikle geliyor. Artık, sualtında net görüntü sağlayan düz (dome tipi olmayan) housing camı standart. HERO2 ile birlikte piyasaya çıkan "dive housing" 'ın bir benzeri artık standart olarak yeni HERO'larda sunuluyor. Önceki modellerde olduğu gibi maksimum 60 metre derinliğe kadar kullanılabiliyor.
Tasarımın değişmesi nedeniyle kullanıcıların elinde bulunan bir çok aksesuar da, bu yeni modelde kullanılmaz hale geliyor. Dolayısıyla Hero veya Hero2'den bu modele geçecek olan kullanıcılar, yeni modelde kullanmak üzere yeni aksesuarlar almalı.
HERO3, üç farklı model ile piyasaya çıktı ve her bütçeye uygun bir modeli bulunuyor. 199$'a satılacak olan "White Edition" 'da protune ismini verdikleri profesyonel özelliklere sahip çekim modu bulunmuyor ve saniyede maksimum 15 mb bitrate ile çekim yapabiliyor. 299$ olan "Silver Edition" saniyede 35 mb bitrate ile çekim yapabiliyor ve "White Edition"'a kıyasla biraz daha gelişmiş özellikler sunuyor. En üst model olan ve şimdiye kadar ki en gelişmiş GoPro kamerası olduğu söylenen "Black Edition" ise, saniyede 45 mb gibi son derece yüksek bir bitrate oranıyla çekim yapabiliyor.
Giderek kızışan aksiyon kamerası piyasası, bu ürünü ilk olarak yaratan GoPro firmasının hakimiyetiyle giderek gelişiyor. Saniyede 45 mb bitrate ve 4K çözünürlüğün telaffuz edilmeye başlandığı bu ürün grubuna ait ürünlerle kaydedilen görüntüler, artık çok daha sıklıkla ekranlarda görünecek gibi görünüyor.
Etiketler:
4K,
aksiyon kamerası,
GoPro,
GoPro3,
hero3
8 Ekim 2012
Sony FS700 ile Ağır Çekim
Sony'nin
geçtiğimiz aylarda piyasaya çıkardığı ve NXCAM ürün grubunun bir üyesi olan NEX-FS700, birçok üstün özelliği ve yenilikçi tasarımı ile ilgi görüyor.
4K Super 35
CMOS sensörü, dahili ND filtreleri ve yakın bir gelecekte piyasaya çıkacak
yazılım güncellemesi ile HD-SDI çıkışından 4K çözünürlüğünde görüntü çıkışı
verecek olmasının yanısıra, saniyede 960(fps) kareye kadar çıkabilen ağır çekim
yapabilmesi, kameranın kendi sınıfındaki ürünler arasında bir ilk olmasını
sağlıyor.
Tüm bu
özellikler arasında en ilginç olan ve kamera ile yaptığım testlerde en çok
denediğim özellik, Sony'nin “Super Slow Motion” olarak isimlendirdiği ağır
çekim modu oldu.
Günümüzde, her türlü film ya da video
projesine görsel zenginlik katmak ve benzerlerinden farklı kılmak için değişik
yaratıcı çekim tarzları kullanılıyor. Bunlar arasında, verimli kullanıldığında,
belki de en etkili olanı ağır çekim. Bugün piyasada olan birçok video kamerada
saniyede ulaşacağınız maksimum kare hızı 50 ya da NTSC sisteminde en fazla
60'tır ve bu kare hızlarına HD'den daha düşük bir çözünürlükte ulaşabilirsiniz.
Genellikle, birçok yaygın uygulama için yeterli sayılabilecek bu değerler, daha
özel ve HD çözünürlüğünde olması istenen bazı çekimler için yetersiz
kalmaktadır. İşte bu noktada, saniyede 1000 kare hızına ulaşabilen ama
fiyatları son derece pahalı olan özel ağır çekim kameralarını kullanmak
gerekmektedir. Ancak Sony, FS700 ile hem büyük sensörlü bir 4K video kamerayı,
hem de bir ağır çekim kamerasını birleştirmiş bulunuyor.
FS700, tam HD
olarak NTSC sisteminde saniyede 240, PAL sisteminde ise 200 kare gibi son
derece yüksek bir hıza ulaşabiliyor. Ayrıca bu kaydı, düşük maliyetli SD (minimum
class 10 tavsiye ediliyor) kartlara da yapabiliyor.
Bunun
yanısıra, FS700 tam HD'den biraz daha düşük ama son derece kabul edilebilir bir
çözünürlükte NTSC sisteminde saniyede 480, PAL sisteminde ise 400 kare hızına
çıkabiliyor. Saniyede 960 kare hızına NTSC sisteminde, daha da düşük bir
çözünürlükte ve sensörün yaklaşık olarak dörtte birini kullanarak (çarpı
dörtlük bir çarpan faktörü var) çıkıyor. Tüm bu “Super Slow Motion” modu
kayıtlarını direkt olarak hafıza kartına değil, öncelikle kendi dahili ara
belleğine kayıt ediyor ve kayıt kesildiğinde tercihe göre SD karta ya da Flash
Memory Unit'e aktarıyor.
Türkiye'nin
en iyi kaykaycılarından biri olan Tuncay Koçal'ı, kaykayı ile akrobatik
hareketler yaparken yaptığım deneme çekimleri esnasında, saniyede 400 ve 800
kare çekim hızını sıkça kullandım. Gözle bakıldığında ya da normal kayıt
hızında görüntülendiğinde anlaşılamayan hareketler ve detaylar, saniyede 400
kare ile son derece akıcı ve net görünebiliyor. Bu kadar önemli bir imkânın
elinizin altındaki bir video kamerada olması ve elde ettiğiniz etkileyici
kareler kesinlikle çok değerli.
“Super Slow
Motion” özelliğini kullanırken dikkat edilmesi gereken bazı önemli noktalar
var. Öncelikle, tüm ağır çekimlerde olduğu gibi, normal kayıt hızına nazaran
daha fazla ışığa ihtiyaç duyuluyor. Bunun temel nedeni, normal kayıda göre çok
daha hızlı bir pozlama yapılması ve böylesine bir pozlama için görüntülenen
obje ya da kişiye düşen ışık miktarının normalden çok daha fazla olması gereği.
Yapay bir ışıkla çalışılıyorsa, pozlama hızındaki bu fazlalık, bir çeşit ağır
çekim sorunu olan “flicker” a; yani çekilen görüntülerdeki ışıktaki titremeye
neden olabiliyor. Yaptığım testlerde standart floresan ampüller kullanılırken
saniyede 100, standart tungsten ışık kaynaklarında ise saniyede 200 kareye
kadar çıktığımda herhangi bir sorunla karşılaşmadım. Daha yüksek kare hızlarına
çıkılması gerekiyorsa, ya titreşimsiz (flicker free) ışıklar ya da LED ışıklar
kullanılmalı. Hiç biri sağlanılamıyorsa ve mümkünse, gün ışığı kullanılmalı.
Son olarak, ağır çekim kayıt anında kameranın LCD ekranına gerçek kayıt hızında
görüntü gönderilmediği için, ışıktaki olası bir titreşimin her zaman LCD
ekrandan belli olmayacağını hatırlatmak gerek. Bu nedenle, kurgu sürecinde tatsız
bir sürpriz ile karşılaşmamak için, öncelikle kısa bir deneme kaydı yapıp bu
kaydın izlenmesinden sonra asıl çekimin yapılmasında büyük fayda var.
Haliyle,
böylesine yüksek veri akışı gerektiren bir işlemin bir de kısıtlaması olması
son derece normal. FS700, kesintisiz olarak, saniyede 100 kare hızında çekimi
maksimum 19 saniye, 200 kare hızında çekimi maksimum 9 saniye, 400 kare hızında
çekimi maksimum 12 saniye, 800 kare hızında çekimi ise maksimum 23 saniye
yapabiliyor. Dolayısıyla, çekim veya sahne planının bu kısıtlamalara göre
yapılması gerekiyor.
Video
profesyonellerine birçok üstün özelliği ve geleceğin kayıt standardı olacak
olan 4K'yı sunan FS-700; daha şimdiden, elde ettiği yüksek satış rakamları ile
uzun yıllar boyunca başarıyla kullanılacak gibi görünüyor.
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)