17 Ekim 2012

GoPro HERO3


   GoPro'nun SONY'ye cevabı beklenenden çok daha erken oldu.

   Henüz yeni sayılabilecek HERO2 daha raflarda yeni yeni yerini almışken GoPro, HERO3'ü tanıtarak SONY'nin aynı kulvarda yer alan yeni aksiyon kamerası HDR-AS10 ve HDR-AS15 'e bir nevi yanıt vermiş oldu.

   Yeni GoPro'da bütünleşik Wi-Fi ve "Black Edition" adını verdikleri versiyonda 4K kayıt standart olarak geliyor. Ayrıca, bir önceki modele kıyasla daha hafif ve daha küçük yepyeni bir tasarım ile piyasaya çıkıyor. 4K çözünürlüğünde kaydın saniyede 12,5 kare ile gerçekleştiği ürün, WVGA modunda saniyede 120 kare hızına çıkabiliyor.

   Bir diğer önemli fark da, önceki GoPro modellerinde kullanılan SD tipi kartların MicroSD ile değiştirilmiş olması. Ancak, tahminimce "slow motion" ve 4K kayıt yapılacaksa, "class10" tipi MicroSD kartların kullanılması gerekiyor.

   Yeni GoPro, sualtında kullanmak isteyenler için de çok önemli bir yenilikle geliyor. Artık, sualtında net görüntü sağlayan düz (dome tipi olmayan) housing camı standart. HERO2 ile birlikte piyasaya çıkan "dive housing" 'ın bir benzeri artık standart olarak yeni HERO'larda sunuluyor. Önceki modellerde olduğu gibi maksimum 60 metre derinliğe kadar kullanılabiliyor.

   Tasarımın değişmesi nedeniyle kullanıcıların elinde bulunan bir çok aksesuar da, bu yeni modelde kullanılmaz hale geliyor. Dolayısıyla Hero veya Hero2'den bu modele geçecek olan kullanıcılar, yeni modelde kullanmak üzere yeni aksesuarlar almalı.

   HERO3, üç farklı model ile piyasaya çıktı ve her bütçeye uygun bir modeli bulunuyor. 199$'a satılacak olan "White Edition" 'da protune ismini verdikleri profesyonel özelliklere sahip çekim modu bulunmuyor ve saniyede maksimum 15 mb bitrate ile çekim yapabiliyor. 299$ olan "Silver Edition" saniyede 35 mb bitrate ile çekim yapabiliyor ve "White Edition"'a kıyasla biraz daha gelişmiş özellikler sunuyor. En üst model olan ve şimdiye kadar ki en gelişmiş GoPro kamerası olduğu söylenen "Black Edition" ise, saniyede 45 mb gibi son derece yüksek bir bitrate oranıyla çekim yapabiliyor.

   Giderek kızışan aksiyon kamerası piyasası, bu ürünü ilk olarak yaratan GoPro firmasının hakimiyetiyle giderek gelişiyor. Saniyede 45 mb bitrate ve 4K çözünürlüğün telaffuz edilmeye başlandığı bu ürün grubuna ait ürünlerle kaydedilen görüntüler, artık çok daha sıklıkla ekranlarda görünecek gibi görünüyor.


8 Ekim 2012

Sony FS700 ile Ağır Çekim



   Sony'nin geçtiğimiz aylarda piyasaya çıkardığı ve NXCAM ürün grubunun bir üyesi olan NEX-FS700, birçok üstün özelliği ve yenilikçi tasarımı ile ilgi görüyor. 
   4K Super 35 CMOS sensörü, dahili ND filtreleri ve yakın bir gelecekte piyasaya çıkacak yazılım güncellemesi ile HD-SDI çıkışından 4K çözünürlüğünde görüntü çıkışı verecek olmasının yanısıra, saniyede 960(fps) kareye kadar çıkabilen ağır çekim yapabilmesi, kameranın kendi sınıfındaki ürünler arasında bir ilk olmasını sağlıyor.
   Tüm bu özellikler arasında en ilginç olan ve kamera ile yaptığım testlerde en çok denediğim özellik, Sony'nin “Super Slow Motion” olarak isimlendirdiği ağır çekim modu oldu.

   Günümüzde, her türlü film ya da video projesine görsel zenginlik katmak ve benzerlerinden farklı kılmak için değişik yaratıcı çekim tarzları kullanılıyor. Bunlar arasında, verimli kullanıldığında, belki de en etkili olanı ağır çekim. Bugün piyasada olan birçok video kamerada saniyede ulaşacağınız maksimum kare hızı 50 ya da NTSC sisteminde en fazla 60'tır ve bu kare hızlarına HD'den daha düşük bir çözünürlükte ulaşabilirsiniz. Genellikle, birçok yaygın uygulama için yeterli sayılabilecek bu değerler, daha özel ve HD çözünürlüğünde olması istenen bazı çekimler için yetersiz kalmaktadır. İşte bu noktada, saniyede 1000 kare hızına ulaşabilen ama fiyatları son derece pahalı olan özel ağır çekim kameralarını kullanmak gerekmektedir. Ancak Sony, FS700 ile hem büyük sensörlü bir 4K video kamerayı, hem de bir ağır çekim kamerasını birleştirmiş bulunuyor.
   FS700, tam HD olarak NTSC sisteminde saniyede 240, PAL sisteminde ise 200 kare gibi son derece yüksek bir hıza ulaşabiliyor. Ayrıca bu kaydı, düşük maliyetli SD (minimum class 10 tavsiye ediliyor) kartlara da yapabiliyor.
   Bunun yanısıra, FS700 tam HD'den biraz daha düşük ama son derece kabul edilebilir bir çözünürlükte NTSC sisteminde saniyede 480, PAL sisteminde ise 400 kare hızına çıkabiliyor. Saniyede 960 kare hızına NTSC sisteminde, daha da düşük bir çözünürlükte ve sensörün yaklaşık olarak dörtte birini kullanarak (çarpı dörtlük bir çarpan faktörü var) çıkıyor. Tüm bu “Super Slow Motion” modu kayıtlarını direkt olarak hafıza kartına değil, öncelikle kendi dahili ara belleğine kayıt ediyor ve kayıt kesildiğinde tercihe göre SD karta ya da Flash Memory Unit'e aktarıyor.
   Türkiye'nin en iyi kaykaycılarından biri olan Tuncay Koçal'ı, kaykayı ile akrobatik hareketler yaparken yaptığım deneme çekimleri esnasında, saniyede 400 ve 800 kare çekim hızını sıkça kullandım. Gözle bakıldığında ya da normal kayıt hızında görüntülendiğinde anlaşılamayan hareketler ve detaylar, saniyede 400 kare ile son derece akıcı ve net görünebiliyor. Bu kadar önemli bir imkânın elinizin altındaki bir video kamerada olması ve elde ettiğiniz etkileyici kareler kesinlikle çok değerli.
   “Super Slow Motion” özelliğini kullanırken dikkat edilmesi gereken bazı önemli noktalar var. Öncelikle, tüm ağır çekimlerde olduğu gibi, normal kayıt hızına nazaran daha fazla ışığa ihtiyaç duyuluyor. Bunun temel nedeni, normal kayıda göre çok daha hızlı bir pozlama yapılması ve böylesine bir pozlama için görüntülenen obje ya da kişiye düşen ışık miktarının normalden çok daha fazla olması gereği. Yapay bir ışıkla çalışılıyorsa, pozlama hızındaki bu fazlalık, bir çeşit ağır çekim sorunu olan “flicker” a; yani çekilen görüntülerdeki ışıktaki titremeye neden olabiliyor. Yaptığım testlerde standart floresan ampüller kullanılırken saniyede 100, standart tungsten ışık kaynaklarında ise saniyede 200 kareye kadar çıktığımda herhangi bir sorunla karşılaşmadım. Daha yüksek kare hızlarına çıkılması gerekiyorsa, ya titreşimsiz (flicker free) ışıklar ya da LED ışıklar kullanılmalı. Hiç biri sağlanılamıyorsa ve mümkünse, gün ışığı kullanılmalı. Son olarak, ağır çekim kayıt anında kameranın LCD ekranına gerçek kayıt hızında görüntü gönderilmediği için, ışıktaki olası bir titreşimin her zaman LCD ekrandan belli olmayacağını hatırlatmak gerek. Bu nedenle, kurgu sürecinde tatsız bir sürpriz ile karşılaşmamak için, öncelikle kısa bir deneme kaydı yapıp bu kaydın izlenmesinden sonra asıl çekimin yapılmasında büyük fayda var.
   Haliyle, böylesine yüksek veri akışı gerektiren bir işlemin bir de kısıtlaması olması son derece normal. FS700, kesintisiz olarak, saniyede 100 kare hızında çekimi maksimum 19 saniye, 200 kare hızında çekimi maksimum 9 saniye, 400 kare hızında çekimi maksimum 12 saniye, 800 kare hızında çekimi ise maksimum 23 saniye yapabiliyor. Dolayısıyla, çekim veya sahne planının bu kısıtlamalara göre yapılması gerekiyor.

   Video profesyonellerine birçok üstün özelliği ve geleceğin kayıt standardı olacak olan 4K'yı sunan FS-700; daha şimdiden, elde ettiği yüksek satış rakamları ile uzun yıllar boyunca başarıyla kullanılacak gibi görünüyor.