Çeviriciler
ve çeşitli prodüksiyon sonrası ürünleri ile tanıdığımız
Avustralyalı Blackmagic Design firması, 2012 Yılı'nda piyasaya
çıkardığı Cinema Camera ile video kamera sektörüne hızlı ve
iddialı bir giriş yapmıştı. Aradan bir yıl geçtikten sonra,
iki yeni video kamera modelini 2013 NAB fuarında duyuran firma, kısa
zamanda bu alanda kendine iyi bir yer edinecek gibi görünüyor.
Production Camera 4K ve Pocket Cinema Camera isimli iki yeni model,
yenilikçi tasarımları ve uygun fiyatları ile dikkat çekiyor.
Bu
yazımda, Pocket Cinema Camera yani “Cep Boyu Sinema Kamerası”
modeli ile yaptığım bir çekim sonrasında edindiğim
izlenimlerden ve kameranın öne çıkan özelliklerinden
bahsedeceğim.
|
Pocket Cinema Camera ve Edelkrone SliderPlus |
|
Adından
da anlaşılacağı üzere, bir video kamerada hiç alışık
olmadığımız derecede ufak boyutlara sahip olan kameranın içinde,
beklenenin aksine, Super 16 mm film boyutunda bir CMOS sensör
bulunuyor. Sensörün, etkin yani üzerinde aktif olarak kullanılan
piksellerin bulunduğu yüzeyinin boyutları, 12.48 mm X 7.02 mm . Bu
neredeyse Super 16 mm bir filmde pozlama için kullanılan yüzey ile
aynı ebatlarda. Bunun iki önemli avantajı var; birincisi, standart
video kameralara nazaran, çok daha düşük bir alan derinliği
yaratması, diğeri ve daha da önemli olanı, artık ömrünü
tamamladığı farzedilen ve neredeyse antikacılara kadar düşmüş
olan eski Super 16 mm film lenslerinizin gün yüzü görecek olması.
Basit bir PL lens adaptörü ile eski 16 mm lenslerinizi, çarpan
faktörü etkisi olmadan, bu kamera ile kullanabiliyorsunuz. Ayrıca,
daha uygun fiyatlı ve fotoğraf makinelerinde de kullanılan “MFT”
(Micro Four Third) tipi lensleri de kullanmak mümkün. Samyang,
Lumix ve Voigtlander ülkemizde de satılan ve MFT lensler üreten
firmalar arasında yer alıyor. Ben bu testimde Lumix'in H-VS014140
model 14-140 mm'lik lensini kullandım. Bu lens, daha çok fotoğraf
makinesi ile kullanılmak amacıyla tasarlanmıştır ve her ne kadar
çok hızlı bir lens olmasa da, geniş odak mesafesi aralığı,
uygun fiyatı ve optik görüntü sabitleyicisi ile genel amaçlı
olarak bu kamera ile kullanılabilinir.
Pocket
Cinema Camera'yı kutusundan çıkardığımda dikkatimi çeken ilk
özellik, fotoğraflarda görünenden ve tahmin ettiğimden çok daha
sağlam bir malzemeye sahip olması oldu. Bunu, tamamı magnezyum
alaşımlı gövdesine borçlu olan kamera aynı zamanda yaklaşık
355 gramlık ağırlığıyla avucunuza son derece iyi oturuyor.
Kameranın arkasında 3,5 inçlik yüksek çözünürlüklü bir LCD
ekran bulunuyor. Bu yüksek çözünürlük, özellikle netleme
yaparken çok işe yarıyor. Ayrıca, kameranın dahili “peaking”
seçeneği de netleme yapmanızda size yardımcı olabilecek bir
diğer faydalı özellik. Çekim yaparken, bu ekranın alt kısmında
diyafram, kare hızı, perde açısı, ASA ve renk ısısı gibi
gerekli olabilecek temel bilgiler görünüyor. Kameranın sağ
tarafında kulaklık ve HDMI çıkışları ile mikrofon ve güç
girişi gibi giriş çıkışlar yer alıyor. Kameranın hem alt hem
de üst tarafında standart vida yuvalarının olması, farklı
uygulama ve kullanımlar için çeşitli aksesuar ve donanımların
rahatlıkla takılabilmesini sağlıyor.
|
Pocket Cinema Camera |
|
Kameranın,
tıpkı geçen yıl çıkan “Cinema Camera” 'da olduğu gibi, son
derece basit ve kolay anlaşılabilir bir menüsü var. Ayar
seçenekleri dört temel başlık altında toplanmış. Ancak,
menünün biraz daha zengin olmasını ve en azından, içine takılan
kartı formatlama gibi bazı temel özelliklerin de buraya eklenmiş
olmasını umardım.
Pocket
Cinema Camera, yüksek hızlı SDXC veya SDHC (minimum 95MB/s okuma
hızında olmalı) kartlara 1920 X1080 çözünürlüğünde kayıpsız
CinemaDNG RAW(ham) ya da yüksek kaliteli 10-bit Apple ProRes 422
görüntü kaydı yapabiliyor. Bu kadar küçük boyutlu ve uygun
fiyatlı bir kameradan beklenmeyecek kadar yüksek kayıt kalitesi
ile tam 13 diyaframlık bir dinamik aralığına ve böylece çok
daha sinematografik bir görüntü elde edebilme imkanına sahip
olabiliyorsunuz. 13 diyaframlık dinamik aralık “film log” ayarı
seçiliyken gerçekleşiyor. Buna diğer bir alternatif de, REC709
renk aralığı kullanarak çekim yapmak. Bu aralık, çekim sonrası
süreçte daha az vakit harcamak isteyenler için görüntüleri çok
temel, ancak televizyon yayınları için yeterli olabilecek bir renk
aralığında kaydediyor. Çekilen bu görüntülerin renklerini,
yine Blackmagic Design firmasına ait ve ücretsiz olarak
indirilebilinen DaVinci Resolve Lite ya da benzeri bir renk düzeltme
programı ile düzeltebiliyorsunuz.
|
Giriş ve Çıkışlar |
Çekimlerimi,
RAW kayıt özelliği henüz aktif olmadığı için, ProRes 422
olarak yaptım.(RAW kayıt formatı, önümüzdeki aylarda
yanınlanacak ücretsiz bir yazılım güncellemesi ile aktif hale
gelecek.) Çok uygun bir lens ile kullanamamış olsam da, elde
ettiğim görüntüler ile ilgili izlenimlerim son derece olumlu.
Eminim, RAW kayıt özelliği de eklendiğinde, bu uygun fiyatlı ve
küçük boyutlu kamera, iyi bir B kamera ya da düşük bütçeli
sinema veya televizyon projelerinde tercih edilen bir kamera
olacaktır.
|
Pocket Cinema Camera |
Dikkat
edilmesi ve tercih edilmeden önce bilinmesi gereken bir kaç önemli
noktaya da değinmek istiyorum. Öncelikle, Pocket Cinema Camera tam
bir pil canavarı! Böylesi yüksek sayılabilecek bir kalitede kayıt
yapabilmesi için yüksek işlemci gücüne ihtiyaç duyması ve
boyutlarına göre büyük sayılabilecek bir LCD ekrana sahip olması
nedeniyle pili 45 yahut en fazla 60 dakikada tükeniyor. Daha yoğun
kullanımlar için mutlaka bolca yedek pil edinilmeli ya da daha
iyisi, harici bir akü ile beslenmeli. Ufak boyutları, bir yandan
kullanımı rahatlatsa da, bazı durumlarda zorlaştıradabilir. Bu
nedenle, çekim ihtiyaçlarına göre, uygun donanım ve aparatlarla
desteklenip kullanılmalı. Yakın zamanda, bu kamera için özel
üretilmiş omuz aparatı, tutacak, LCD ekran için
güneşlik(kesinlikle gerekiyor!) ve benzeri bazı donanımlar
ülkemizde de satılmaya başlanacaktır. Kameranın ekranında bir
ses seviyesi göstergesi bulunmuyor dolayısıyla; dahili ses kaydı
yapılacaksa dikkatli olunmalı. Ayrıca, dahili mikrofonun da tek
başına yeterli olmadığını belirtmek isterim. ASA yükseldikçe
görüntüde gürültü oranı artacağı için, olabildiğince hızlı
lensler ile kullanılması çok daha iyi sonuçlar verecektir. Son
olarak, Pocket Cinema Camera dışarıdan bakıldığında amatör
bir kamera (point and shoot) izlenimi verse de, aslında doğru
pozlama için diyaframı ve renk ısısını sizin belirlemeniz,
hızlı sonuç için netlemeyi manuel olarak yapmanız ve çektiği
her planın rengini çekim sonrası aşamada arzu edilen ölçüde
düzeltmeniz gereken bir sinema kamerası.
Bu
yazının hazırlanmasında bana ekipman desteği veren VideoPro ve
Akratek firmalarına ayrıca, test çekimi için kapılarını açan
Kozyatağı'ndaki Sankofa Cafe'ye teşekkür ederim.
[ Ek: 12.11.2013 tarihinde yayınlanan 1.5 güncellemesi ile CinemaDNG RAW kayıt aktif hala gelmiştir. ]